dissabte, 22 de juliol del 2023

Camí d'Hivern

SETEMBRE DEL 2021

CAMÍ D'HIVERN: Des de Ponferrada fins a Santiago de Compostela (265 km)

El Camí d’Hivern a Santiago és una alternativa o variant del Camí Francès. Té aquest nom degut a que l’utilitzaven els pelegrins de l’Edat Mitjana precisament a l’hivern, per evitar les neus de O Cebreiro.
Comença a Ponferrada i segueix per la vall del riu Sil i la Ribeira Sacra, i a uns cinquanta quilòmetres de Santiago enllaça amb el Camí Sanabrés, que molts pelegrins utilitzen també com a part final de la Via de la Plata. En total uns 265 quilòmetres, trenta més que el tram Ponferrada - Santiago de Compostela pel Camí Francès.

Teníem previst fer aquest camí el passat 2020, però la pandèmia del Covid-19 ens ho va impedir.
Finalment l'hem fet el setembre del 2021, i a més ens han acompanyat la Susi (la meva germana) i la Carmen (una amiga dels tres), tal com ens acompanyen també a les habituals caminades setmanals. Per a elles dues ha estat el seu primer "Camino", i sembla que els hi ha agradat.
Han estat tretze dies (del 7 al 19 de setembre) als que hem afegit una excursió amb autobús a la Costa da Morte.

6 de setembre: a Ponferrada

Tenim comprats els bitllets per anar amb tren Alvia de Barcelona a Ponferrada. L’Albert (el fill de la Susi) ens porta a Caldes de Malavella on agafem a un altre tren per anar a Barcelona-Sants.
Aquest passa per Caldes amb uns 20 minuts de retard i a més en arribar a Sant Celoni s’atura més del compte, i després ens avisen que hi estarem encara mitja hora més.
Baixem ràpidament del tren i tenim sort d’agafar l’únic taxi que hi ha a l’estació, encara amb temps suficient (una hora) per arribar a la sortida del nostre tren a Ponferrada. Però un embús a l’autopista degut a un accident fa que el trajecte duri dues hores i finalment perdem el tren.
Alternativa: AVE a Madrid, cinc hores d’espera a la capital de regne amb canvi d’estació d’Atocha a Chamartín, AVE a León i un altre tren regional a Ponferrada, on arribem cap a la una de la nit amb la conseqüent despesa econòmica addicional.

A Ponferrada, buscant l'hostal

7 de setembre: Ponferrada - Carucedo

Malgrat les peripècies per arribar a Ponferrada, comencem la caminada tal com teníem previst. Pot ser una mica més tard, a les nou del matí, després d’esmorzar a l’hostal on hem dormit i fer una minúscula visita a l’entorn de la Basílica Nuestra Señora de la Encina i unes fotos amb el castell templer de fons, que podíem haver fet la tarda anterior.

Travessat el riu Boeza i passada la bifurcació amb el Camí Francès, un senyor ens diu que no anem pas bé, tot i que estem seguint les indicacions del “nostre camí”. Senyal que gaire bé tots els pelegrins que sol veure passar segueixen pel Camí Francès.

Més endavant, encara als voltants de la ciutat, ens acompanyen durant un bon tram el xofer i el guia d’un autocar d’Olot, que porten un grup de jubilats de Porqueres. Han sortit a estirar les cames mentre els clients disposen de temps lliure, i tots dos ens diuen que tenen fet algun camí de Santiago i esperen poder-ne fer més quan es jubilin.

Fem una primera aturada sota uns arbres per descansar i menjar fruits secs i galetes que portem, tot i que ja anàvem menjant raïms, nous i mores de la vora del camí.
Rebo una trucada de l’hotel que tenim reservat per demanar-nos si hi soparem i que escollim el menú, sense gaires opcions. Així ho fem, ja que és allunyat del poble i ja haurem caminat prou.
Volíem aturar-nos a fer un cafè, però en un poble hem passat de llarg deixant-ho pel següent, i en l’altre hem passat pel mig del poble quan el bar sembla que era a la carretera, i tampoc és qüestió d’anar reculant ...

Santalla del Bierzo comença a ploure i ja ens estrenem amb els impermeables el primer dia. A Villavieja ens hem quedat sense aigua per beure (malgrat la que cau) i ens acostem a l’alberg per a demanar que ens emplenin les ampolles. Sembla que no han tingut ningú a dormir. A la sortida de l'alberg ens trobem amb un parell de fonts ...

Continuem la forta pujada fins a sota del castell de Cornatel, amb pluja i sota uns castanyers com a mínim centenaris. A l’alberg ja ens han dit que el castell era tancat, i just al passar-hi pel costat deixa de ploure i en uns instants surt el sol.

Borrenes tampoc hi ha cap bar, o al menys no el veiem, i fem un llarg descans en una àrea d’exercicis per a tornar a picar alguna cosa de les motxilles.
Cap a les cinc de la tarda arribem a l’hotel rural La Peregrina, on tenim una habitació gran per a tots quatre. Llueix el sol, i un cop rentada i estesa la roba ens estirem a les gandules de la piscina.
Les dues noves pelegrines han patit una mica, però dutxades i relaxades ja estan bé. El cert és que per ser el primer dia se’ns ha fet a tots quatre molt llarga la caminada.
Una colla de vuit bascs i navarresos que fan el Camí recolzats amb dos dels seus cotxes, també sopen i dormen a l’hotel.

Vinyes del Bierzo

Baixant cap a Borrenes

8 de setembre: Carucedo - Sobradelo

L’esmorzar a l’hotel és a dos quarts de nou i per tant tampoc sortim gaire aviat.
Arribem al poble de Las Médulas passades les deu, amb gaire bé tots els comerços tancats, i al punt d’informació demano quin és el mirador més proper al camí. M’indiquen el Mirador de las Pedrices, a la sortida del poble i a cinc cents metres fora del camí. Ens hi acostem i allà trobem els primer pelegrins amb qui coincidim caminant: dues dones i un noi alemanys.

Las Médulas

Mirador de Las Pedrices (Las Médulas)

En arribar a Puente de Domingo Florez passem davant un alberg on sembla que s’estan registrant uns pelegrins. Preguntem per un bar, ja que no hi ha indicacions com en altres Camins, i prenem uns Aquarius amb truita de patates. Demanem segellar les credencials i ens diuen que no tenen segell. Pocs pelegrins deuen tenir com a clients.
Seguim el camí amb lleugera pluja i constants pujades i baixades, amb vistes a l’embassament de Pumares i al siu Sil.
Aturats en un mirador sobre l’embassament ens avancen quatre pelegrins amb bicicleta, que ens diuen ser gallecs.

Al poble de Pumares refresquem els peus en una font, després es posa a ploure, i ja fins a Sobradelo ens anem posant i traient constantment els impermeables.
Arribem a l’allotjament Bar Mar passades les sis de la tarda. És mig alberg i mig hostal i hem reservat dues habitacions dobles. Una té cinc llits i l’altre tres o quatre.
Soparem els quatre sols al mateix allotjament, i ens diuen que esperen encara l’arribada un pelegrí que no ha trobat lloc a l’alberg de Puente de Domingo Florez.

Embassament de Pumares (al riu Sil)

9 de setembre: Sobradelo - A Rúa de Valdeorras

L’allotjament Bar Mar sí que és orientat a pelegrins. Inclou en el mateix preu el rentat de roba i l’esmorzar a l’hora que ens sembli millor, així que esmorzem i sortim aviat.
Aviat vol dir al voltant de les vuit, ja que a les set és encara ben fosc.
El pelegrí que va arribar tard resulta ser un noi madrileny que va venir caminant des de Ponferrada. No va trobar lloc a l’alberg de Puente de Domingo Florez, on també hi ha un hotel però diu que massa car, i va caminar més de 47 quilòmetres. Ens el trobem assegut en un banc i menjant un entrepà a l’entrada de O Barco de Valdeorras.
En aquest poble, el primer amb oficina de Correus, buidem les motxilles en un banc de passeig i descartem algunes peces de roba i calçat per alleugerar pes. Fins i tot trec els estris d’afaitar, que també pesen, i amb deixaré barba fins a tornar a casa. Entre els quatre ajuntem sis quilos tres cents grams, que enviem a casa de la Susi. Uff ... les motxilles ja no pesen tant.

Tornem a esmorzar en un bar del Paseo do Malecón, i quan ens aixequem  ens trobem amb un senyor que en sentir-nos parlar català ens canta el Virolai (Rosa d’Abril, morena de la serra, de Montserrat l’Estel ...) i ens explica les seves vivències per terres catalanes.
Al final del passeig un senyor ens indica que tenim d’anar a la carretera per seguir bé el camí. Li fem cas i més endavant ens adonem que podíem haver seguit vorejant el riu, i segur que hagués estat més maco ...

Arribant a O Barco de Valdeorras

Abans de A Rúa de Valdeorras fem un parell de descansos, i mengem nous i avellanes que hem recollit, sobre tot la Carmen, a la vora del camí. El riu Sil és molt ample degut a una presa que hi ha més endavant.

A l’entrada a A Rúa demanem un bon lloc per a dinar, i ens recomanen un mesón. Tot i que son més de les tres, per primera vegada arribem amb temps per a dinar i així ho fem.
Cap a les cinc arribem a la pensió Fabio, amb excel·lents habitacions i vistes al Sil des de la segona i tercera planta.
Més tard anem a comprar alguna cosa pel sopar a la mateixa pensió, i sobre tot pel camí de l’endemà, que preveiem llarg i sense cap poble amb serveis.

Descans a la vora del Sil

10 de setembre: A Rúa de Valdeorras - Quiroga

A les set retrocedim uns metres cap al centre de A Rúa per esmorzar en un bar que ja ens havíem informat el vespre anterior que trobaríem obert, i passades les vuit enfilem un tram força llarg en pujada i per la vora de la carretera.
El camí segueix per una altre carretera gaire bé abandonada i amb més vistes sobre el riu Sil, que queda sota nostre amb la via del tren al costat i moltes vinyes a les dues vessants. Sembla molt cabalós degut a les varies preses.

Ens retrobem amb el pelegrí madrileny i en un “avituallament” (un cistell amb peres, pomes, figues, préssecs i tomàquets, i una garrafa d’aigua) ens atrapen dos pelegrins gallecs i seguim junts tots set fins a Montefurado, un poble amb moltes cases abandonades.
Els gallecs segueixen endavant i nosaltres descansem al costat d’una font a la plaça del poble, on el noi madrileny ens convida a compartir uns talls d’empanada.

Vinyes i el riu Sil

Sortint de Montefurado

En un altre descans en mig del camí ens deixa, però ens el tornem a trobar gaire bé quatre hores més tard dormint en una zona de descans i pícnic a la vora del Sil i amb vistes a l’autopista que ens passa per sobre, i continuem junts fins a Quiroga.
Pel camí, una senyora ens dona raïms de la seva vinya per a tots cinc i els hi acceptem, tot i ja n’havíem anat menjant abans.

Arribem a Quiroga passades les sis de la tarda. El madrileny va a l’alberg i nosaltres a l’hostal Quiper, just al mig del poble.

Al nostre allotjament no fan menjars i ens recomanen un bon restaurant per a sopar, però abans ens acostem fins a un també recomanat Paseo Fluvial que resulta ser més lluny del que pensàvem, i quan hi arribem ho donem per vist i tornem enrere pel mateix camí de l’anada sense fer la passejada.
Busquem el restaurant recomanat i resulta que no sé que ha passat amb la cuinera i avui no fan sopars. La mestressa ens en recomana un altre que resulta que ja hem vist tancat, i una pizzeria a la que quan hi arribem també és tancada per vacances. Una veïna de la pizzeria ens indica una cerveseria-graellada que també és discoteca pub depenent de les hores, on finalment i després de voltar mig poble sopem molt bé.

El riu Sil

11 de setembre: Quiroga - Salcedo

A les vuit baixem a esmorzar i sortim ja passades les nou. L’etapa és en principi més curta que els dies anteriors.
A Ribas do Sil, només a tres quilòmetres de la sortida, veiem uns bars oberts i fem el primer descans amb Aquarius inclòs, ja que no en trobarem cap més de bar en tot el dia.
Travessem per darrera vegada el Sil i seguim un parell de quilòmetres per la carretera fins el poble de Nocedo. Abandonem la carretera i també les vistes al riu i a les vinyes penjades als dos costats que ens han acompanyat varis dies, i comencem una constant pujada per boscos cremats fa molt pocs dies. Fins i tot fem una trucada al 112 (emergències de Galicia) ja que en alguns llocs sembla a punt de revifar.
A Carballo de Lor emplenem les ampolles amb aigua fresca en una font.

A la petita parròquia de A Labrada hi ha una pensió, però ja sabem que és tancada per motius familiars, així que ens desviem del camí oficial per anar a dormir a Salcedo. És una eterna pujada de més de sis quilòmetres en mig altre cop de depriments boscos recentment incendiats. Tot és cremat als dos costats del camí i fins on arriba la vista, i a més en alguns llocs segueix fumejant. Veiem passar una moto i n’escoltem una altre que suposem son del servei de vigilància, pel que deduïm que ho tenen controlat. Però la Carmen no està gens tranquil·la imaginant els recents focs. La veritat és que no fa gens de gràcia i el paisatge, que devia haver estat bonic, fa molta llàstima tal com ens el trobem.

Boscos cremats

Més restes dels incendis

Quan sortim dels cremats ens estirem uns minuts sobre la gespa a la vora del camí, abans d’encarar l’últim quilòmetre fins a Salcedo, un petit poble on hi ha un petit bar que obren quan els hi sembla i un complex hoteler, Hotel O Forno / Casas Rurales A Salanova, que és on dormirem en dues habitacions dobles.

Hi arribem cap a les quatre de la tarda, desprès d’una jornada que sens ha fet més llarga del compte per la imatge dels incendis. Tot i això hem tingut temps de fer-nos unes fotos amb l’estelada de la Susi per a celebrar la nostra particular Diada de Catalunya.

Prenem unes cerveses amb tapa inclosa i encarreguem el sopar per a les vuit, ja que ens ofereixen fer-ho a l’hora que ens sembli millor.
Després de l’habitual rentada de roba interior, encara tenim temps d’anar fins a l’església, que es troba uns tres cents metres amunt, fer-hi algunes fotos i tocar les campanes, ja que una corda ho permet.
Abans de sopar i des de la balconada contemplem unes orenetes que es remullen a la piscina, o pot ser beuen aigua, tot això sense deixar de volar.

El senyor que en atén diu que, tot i estar allunats del traçat oficial del Camí de Santiago, gaire bé cada dia tenen allotjat algun pelegrí. Avui només nosaltres, però sí que hi ha més clients, alguns dels quals també hi sopen.

12 de setembre: Salcedo - Monforte de Lemos

Per esmorzar no obren fins a les nou, tard per a pelegrins, però ja ens havien deixat després de sopar un termo amb cafè i unes pastes per a prendre a les taules de la terrassa abans de sortir. Com que és fosc i fa una mica de fred ens ho prenem a les habitacions.

Passades les vuit caminem cap a A Pobra de Brollón per un camí amb lleugera baixada de prop de cinc quilòmetres. Abans d’arribar a aquest poble retrobem les fites i fletxes grogues del Camino que havíem deixat la tarda anterior, i a tres quarts de deu arribem a A Pobra, on entrem al primer bar que veiem obert per esmorzar com cal.
Al mateix bar s’atura també un bicigrino, que més endavant ens avança i desapareix amb la seva bicicleta.

Un quilòmetre abans de Monforte de Lemos refresquem els peus en una font, i desprès de la jornada més planera i també més curta fins el moment arribem a la pensió Miño, al centre de la ciutat, a tres quarts de dues.
Deixem les motxilles i anem a dinar, no fos cas que tanquin els restaurants. Al centre hi ha amb ambient de diumenge i les botigues son tancades. Toca “menú cap de setmana”.

De tornada a la pensió, rentem com cada dia la roba interior, que s’asseca bé amb el sol que fa. Després fem un tomb per la ciutat: uns bonics jardins, un interessant pont per on sortirem l’endemà i pujada al Monestir de San Vicente del Pino, que ara és Parador Nacional. Bé, al monestir o parador hi pujo jo sol. Les noies es queden a baix i compren quelcom per a un lleuger sopar a la mateixa pensió.

També entro a l’oficina de turisme a segellar les credencials, i la noia que hi ha em diu que en solen passar alguns de pelegrins i que avui n’ha donat (o millor dit, venut) quatre de credencials.

Arribant a Monforte de Lemos, amb el castell al fons

13 de setembre: Monforte de Lemos - Vilariño

Cap a tres quarts de vuit, abans és encara fosc, anem a esmorzar al mateix lloc on vam dinar el dia anterior. Després tornem al Ponte Vella o Ponte Romana per passar a l’altre costat del riu Cabe i seguir per una llarga recta al costat de la carretera.

Seguim per carreteres sense trànsit i ens atrapen quatre pelegrins madrilenys (uns dona i tres homes, a l’inrevés que nosaltres) que acaben de començar el seu Camí. Ens diuen que son ells qui van comprar les credencials a l’oficina de turisme de Monforte. Van amb motxilles molt petites i han vingut de Madrid amb un cotxe on tenen les altres coses, cotxe que aniran movent amunt i avall amb l’ajuda també de taxis.

Ponte Vella, sortint de Monforte de Lemos

En un encreuament de la carretera amb un camí, estem a punt de girar seguint la claríssima indicació d’una fita, quan s’atura un cotxe i ens diu que el camí no és pas aquell, que seguim tot recte. Suposem que és una fita antiga, que últimament han modificat el traçat i que hauríem arribat al mateix lloc més endavant ...
Quan finalment deixem les carreteres (això sí, sense gairebé gens de trànsit) i ens endinsem per bonics camins, es posa a ploure i ens refugiem uns minuts sota un arbre. Va constantment plovent a estones fins arribar a la casa rural Torre Vilariño, separada uns quatre cents metres del camí i amb res més al voltant.
Hem arribat a dos quarts de dues, el dia que més aviat, i ens ofereixen un bon i abundant dinar al mateix hotel.

Tot i el mal temps, podem assecar bé la roba amb els assecadors de les habitacions i també les botes de caminar amb els fulls d’un diari El Punt que encara portava la Susi des del primer dia.

A l’hora del sopar coincidim amb dos pelegrins, un extremeny i un madrileny, que han vingut en un sol dia des de Salcedo. Han fet les nostres dues últimes etapes en una.

Tenim tots plegats una agradable conversa amb la senyora de l’hotel, que per cert està molt bé de preu tant en l’allotjament com en els menjars. La dona es queixa que en un llibre-guia força popular sobre aquest Camino de Invierno no hi figura el seu establiment, ja que segons els editors no està a peu del camí. Insinua també que pot ser per motius polítics.
En tot cas a Gronze (la guia a internet per excel·lència de tots el Camins de Santiago) sí que hi surt, nosaltres l’hem trobat i ha estat un encert.
Ens regala una gorra i unes bosses del seu establiment.

14 de setembre: Vilariño - Penasillás

A les set baixem a prendre l’esmorzar que ens han deixat preparat, i tres quarts d’hora més tard i amb el dia clarejant però amb molta boira sortim de la bonica casa rural. Els altres dos pelegrins han baixat una mica més tard i els deixem sols al menjador.

El camí, una mica fantasmagòric pels arbres i l’espessa boira, transcorre primer per solitàries carreteres on els únics vehicles que veiem passar son un parell d’autobusos escolars.

Deixem les carreteres i comencem a baixar en ziga-zaga cap a la llera del riu Miño. Falten just cent quilòmetres fins a Santiago, però no hem sabut veure la fita que ho indica.
La baixada és amb molta pendent, però espectacular. Primer pel túnel vegetal que fan els arbres i més avall per les precioses vistes sobre el Miño i les vinyes que pengen als dos costats del riu.
Té molta aigua degut a una presa propera, el poble es diu Belesar i fins i tot hi ha un Club Nàutic.

Just a l’entrada del pont arriben els dos pelegrins que havíem deixat esmorzant, i ens fem unes fotos els uns als altres. L’extremeny és un home gran (bé un pèl més jove que nosaltres) amb molt dinamisme i veterà dels camins de Santiago i el madrileny un noi més jove i segurament nou pelegrí. S’han conegut pel camí. El primer diu que pot ser baixarà a fer un bany, però ni el seu company ni nosaltres ens ho creiem.
Mentre travessem el pont el veiem des de lluny capbussant-se dins l’aigua.

A l’altre costat del pont i del riu, s’atura un mini-bus i baixen una colla de turistes que es dirigeixen cap a l’església de San Bartolomeu, penjada en mig de les vinyes. Nosaltres ja l’hem fotografiada des de baix i seguim per un altre camí amb molta pendent (ara de pujada), des d’on tornem a gaudir d’excel·lents vistes.
A mitja pujada trobem una bodega on una petita colla comença un visita guiada i uns metre més amunt un asador
 que encara no han obert.

Baixant a Belesar

Al pont sobre el Miño

Pujada a l'atre costat del riu Miño

A la una del migdia arribem a
Chantada, un poble gran on ens aturem mitja hora llarga per a fer l’aperitiu i segellar les credencials, com solem fer a pertot on podem. Els dos que hem deixat enrere ens han dit que es quedaran aquí, però a nosaltres encara ens queden uns quilòmetres.

Després d’un tram planer i sense cap dificultat, arribem a l’hotel Vilaseco, prop de Penasillás, i com en algun altre dia també en mig del no res. És un hotel modern, amb una planta superior que funciona com alberg de pelegrins, amb tres grans habitacions amb varis llits i bany compartit (un per a homes i l’altre per a dones). Tal com havíem demanat ocupem una de les habitacions nosaltres sols, tot i que hi ha set o vuit llits. Això sí, degudament separats i la meitat inutilitzats per a dormir-hi seguint les normes Covid-19. A les altres dues habitacions tampoc hi dorm ningú.

Fa bon dia i tenim temps de rentar roba que s’asseca bé a l’estenedor de l’hotel, i prendre el sol a les gandules del costat de la piscina.
El vespre sopem al restaurant de l’hotel, juntament amb alguns altres clients.

15 de setembre: Penasillás - Rodeiro

Esmorzem a l’hotel, tampoc tenim altre opció, i ens sorprenem que estigui plovent, encara que molt suaument.
Son les nou quan sortim i el senyor de l’hotel ens ha recomanat que passat el poble de Penasillás (a dos quilòmetres de l’allotjament) agafem una variant també senyalitzada, per evitar la forta pujada al port i l’ermita de Nostra Señora de O Faro. Quan arribem a la bifurcació no ho veiem clar i tirem amunt per “camí oficial”.

Penasillás

A mitja pujada ens trobem un pelegrí alemany, i mentre parlem amb ell (o ho intentem) arriben l’extremeny i el madrileny que s’havien quedat a dormir a Chantada, i seguim pujant tota la colla, fins que l’alemany es queda enrere.

Més endavant s’atura un cotxe, i resulta ser un amic de l’extremeny amb qui han quedat per anar a dinar a Lalín, des don te que marxar per imprevistos motius familiars. El de Madrid sí que continuarà fins a Santiago, però dinarà amb ells saltant-se uns quilòmetres i ja no el veurem més.

Com que encara hi ha molta boira, decidim no anar fins a l’ermita i un mirador que suposem sense vistes, i que es troben a uns quatre cents metres del camí.
La baixada cap a Rodeiro la fem al costat de molts molins generadors d’electricitat, al principi amagats pels arbres i la boira i més avall ben visibles.

Accés a l'ermita de O Faro

En un petit poble que es diu A Feira, veiem que couen pops davant un bar restaurant que és ple de gent, suposem dels voltants, que hi estan dinant.
Com que son les dues i només ens queden poc més de dos quilòmetres, demanem una taula, es diuen d’esperar cinc minuts que es transformen en mitja hora, i dinem i segellem les credencials.

Cap a les quatre de la tarda arribem a l’Alberg-Hostal Carpinteiras a Rodeiro, que com el seu nom indica te un espai amb lliteres i també habitacions. Nosaltres n’hem reservat dues de dobles i aprofitem que també tenen servei de bugaderia.
Després anem a comprar quatre plàtans i quelcom més per a l’etapa següent, que preveiem sense serveis fins a Lalín, i tornem a sopar al mateix hostal.

16 de setembre: Rodeiro - Lalín

Esmorzem a les set al bar de l’hostal i a dos quarts de vuit sortim a caminar quan encara és fosc, però va aclarint el dia mentre travessem el poble.
Quan deixem la carretera de Lalín, seguim serpentejant per diferents camins i ponts pels que travessem diverses vegades el riu Arnego.

Des de lluny i dalt d’un turó esbrinem una estranya construcció, i en arribar-hi ens trobem un curiós i delirant monument-mausoleu que es va fer construir ell mateix a finals dels anys 80 un alcalde, que sembla que va guanyar unes sentències sobre qüestions d’aigües i es va auto proclamar Caudillo segundo de España. Entre copies de les sentències hi ha una estàtua d’ell mateix, juntament amb imatges d’en Franco i del Rei Juan Carlos.

Pocs metres més enllà el camí, encaixonat entre parets de pedra, està enfangat amb una barreja d’aigua i merda de vaca, i al poble de Eirexe de Pedroso el cementiri davant l’església, com tants a Galicia, té les làpides encarades al carrer en lloc de l’interior. També i ha una font on podem emplenar les ampolles i rentar una mica el calçat emmerdat.

Eirexe de Pedroso

Mentrestant hem anat trobant l’alemany del dia anterior, que ha dormit al mateix lloc que nosaltres però no el vam veure ni sopant ni tampoc al matí esmorzant, i veiem que porta el braços ben cremats pel sol. Ens diu que va ser a Las Médulas.

Cap a les dues “dinem” asseguts en un marge del camí, i en un dels primers bars de Lalín (final de la jornada) tornem a trobar l’alemany que ens diu que segurament anirà fins a A Laxe.

Un cop instal·lats a l’hotel Pontiñas, la roba i les botes netes, fem una petita volta per la ciutat (Lalín té uns vint mil habitants) amb toc inclòs en una pastisseria. I quan baixem per a sopar al restaurant del mateix hotel ens hi trobem de nou l’alemany, que evidentment no ha continuat a A Laxe.

17 de setembre: Lalín - Bandeira

Una colla de “bicigrinos” que venen de la Via de la Plata esmorzen amb nosaltres a l’hotel, i passades les vuit travessem la carretera i baixem al bonic passeig fluvial del riu Pontiñas, per on continua el camí.

Sis o set quilèmetres més endavant arribem a A Laxe, que és on el Camí Sanabrés o final de la Via de la Plata s’ajunten amb el nostre Camí d’Hivern per a continuar fins a Santiago. A peu del camí trobem l’alberg de la Xunta de Galicia, nou i ben condicionat. Té les portes obertes, entrem, toquem el timbre de la porta i no apareix ningú.
No sembla pas que hi hagi dormit gaire gent, i aprofitem per utilitzar els lavabos.

A la sortida del poble tornem a esmorzar en un bar al costat del camí i de la carretera.
Pensàvem trobar més pelegrins procedents de la Via de la Plata, però només trobem una parella jove, que venen des de Ourense, i un parell amb bicicleta que ens diuen “buen camino” i desapareixen.

A Ponte Taboada

Quan passem per Silleda ens aturem a la terrassa d’un bar, quan just es posa a ploure. Dubtem si esperar que pari, però decidim continuar caminant, no fos cas que sigui pitjor més tard.

Arribem a Bandeira i a l’hostal Conde Rey cap a les tres de la tarda ben xops, i ens diuen que si volem dinar no tardem. Així que ens donem una ràpida dutxa i baixem a dinar.

Precisament per camí havíem entrat a una cooperativa que tenia anunciat a la porta “segellat de credencials” amb diferents idiomes (també en català) i la Susi, previsora ella, els havia demanat un parell de diaris vells que tenien sobre una taula. Ens van perfecte per assecar les botes, estrenyent-los ben arrugats dintre d’elles, i l’altre roba ja s’assecarà l’endemà.

Bandeira
 és un poble amb alberg, però no ens en trobem cap més de pelegrí. Cap el vespre sopem en una pizzeria ... i no ens podem acabem les pizzes, no pas perquè no fossin bones.

18 de setembre: Bandeira - Lestedo

A les set esmorzem en un bar just al costat de l’hotel, i sortim al clarejar el dia, altre vegada amb una mica de pluja.

Caminem per la vora de molts camps de blat de moro, algunes granges de porcs i com a tants llocs de Galicia també molts eucaliptus.
Poc a poc deixa de ploure i ens avança un pelegrí, un home gran que ens deixa enrere després de l’habitual “buen camino”.

A la forta pendent de baixada a Ponte Ulla ens creuem una pelegrina amb bicicleta que va a l’ inversa i pedaleja amb dificultat degut a la pujada. Ens diu que torna a Sevilla desprès d’haver arribat a Santiago. Ens recorda una “bicigrina” que vam veure entrevistada a la tele fa pocs dies ...

Just a l’entrada del pont de Ponte Ulla passen un parell de pelegrins amb bicicleta, que desapareixen ràpidament, i després n’arriben cinc més. Son de Barcelona, de la nostra edat, i un d’ells té una casa de segona residència a S’Agaró, on hi ve sovint. Tot això ens ho expliquen al bar on tots plegats fem una aturada.

La pujada des de Ponte Ulla és llarga, però no tant pronunciada com la baixada.
A Outeiro veiem l’alberg al costat del camí, modern i aparentment ben cuidat com el de A Laxe, però tampoc hi ha ningú a l’hora que passem.
Més endavant fem una aturada en una bonica font al costat d’una església

A un quart de tres som a prop de Lestedo i truquem a la casa rural on tenim de dormir, apartada del poble, per preguntar si podrem menjar allà alguna cosa per dinar, i ens diu que només ens farà el sopar. Ens aconsella uns dels tres o quatre restaurants del poble, també separat del camí, però per l’altre banda. Quan hi arribem no ens recordem quin era l’aconsellat i entrem al primer que trobem, una pulperia al costat de l’església on obligatòriament mengem pop.

Cap a les quatre arribem a la Casa del Casal. És a uns tres quilòmetres del llegendari Pico Sacro. Però tot i que fa bon temps deixem la pujada per a una hipotètica altre ocasió, i ens limitem a fer una volta pels jardins i horts dels voltants, que suposem son de la mateixa propietat de la casa.

Abans de sopar arriben amb taxi dues portugueses que fan la Via de la Plata des de Ourense, cent quilòmetres justets. Resulta que la seva agència ha tingut una confusió amb l’allotjament, i l’endemà el taxi les portarà al punt on les ha recollit. També a l’hora del sopar ens hi trobem els quatre madrilenys que van sortir de Monforte de Lemos. Van arribar a Santiago el dia anterior i han tornat amb el cotxe a dormir una segona nit al mateix lloc. Ja han aconseguit les Compostel·les.

19 de setembre: Lestedo - Santiago de Compostela

És el dia previst d’arribada a Santiago i ens posem tots quatre les samarretes de la Festa Major de Castell d’Aro.
Com sempre que és possible, esmorzem al mateix allotjament, ens acomiadem de la propietària i comencem la caminada ja passades les vuit del matí.
Anem passant per més camps de blat de moro i més boscos d’eucaliptus, i a Deseiro veiem sortir de l’alberg Reina Lupa un parell de pelegrins, un home i una dona. Contràriament al que pensàvem, ja no en trobarem cap més fins a Santiago.

A A Susana, uns cinc quilòmetres des d’on hem sortit, entrem a un bar per prendre uns Aquarius amb un tros d’empanada, i estampar el penúltim segell a les credencials.

Ens anem acostant a la meta, però les campanes de la Catedral toquen a Missa de dotze quan encara ens falten uns cinc cents metres per arribar-hi. Ja hem fet tard i després la Carmen diu que s’ha emocionat al sentir les campanades.

Entrem doncs a un quart d’una a la Praza do Obradoiro, que ens rep aquesta vegada amb un bon sol, i com sempre amb molts de pelegrins celebrant el final del seu particular Camino.

Ens abracem tots quatre, donem la càmera a qui tenim més a prop perquè ens faci la foto de rigor, fem també nosaltres fotos a altres pelegrins, tornem a fer més fotos amb els mòbils, i anem a l’oficina del pelegrí per sol·licitar les Compostel·les. Només per a la Susi i la Carmen. L’Ana i jo ja n’estem servits i en fem prou amb la credencial plena de segells.
Cal agafar numero escanejant un codi amb el mòbil i emplenar on-line un formulari. Els hi toca un numero superior al 880 quan només estan expedint el 400. Calculem que caldrà fer dues o tres hores de cua, i anem a dinar a un dels restaurants del mateix carrer.
També tenim temps de fer una visita ràpida a l’interior de la Catedral, que la Carmen i la Susi encara no coneixen.

Finalment obtenen les Compostelas passades les quatre de la tarda, i comprovem que hi ha gent esperant amb números superiors al 1.200 i a més avisen que ja no donen més números. Qui vulgui la Compostel·la que esperi l’endemà. Segur que molts pelegrins es queden sense, apart dels que tampoc la demanem.
És al·lucinant el nombre que n’arriben, la major part pel Camí Francès, que sembla una romeria ens els últims quilòmetres, segons ens confirmen unes noies que son a la cua.

Després de deixar les motxilles a l’hotel, que no és el d’altres vegades ja que no hi havia lloc, l’imprescindible dutxa i un petit descans, tornem a la Catedral i ens posem a la cua per entrar a la Misa del Peregrino de dos quarts de vuit del vespre, ja que no hem arribat a la de les dotze. Però abans que ens toqui entrar col·loquen un cartell d’aforament complet.
Ho deixem, la intenció era bona ...

Molta gent continua fent cua per visitar la Catedral un cop acabada la Missa.
Nosaltres anem a sopar i després a dormir.

20 i 21 de setembre: excursió i cap a casa.

El dilluns dia 20 hem programat una excursió amb autobús a Muxía i Fisterra. Ens porten a visitar Ponte Maceira (un bonic poble en el camí cap a Fisterra), un hórreo gegant, el Santuari de Verge de la Barca, el far de Finisterre i el poble del mateix nom (on davant el port fem la mariscada de celebració de d’èxit del nostre Camí), la Fervenza do Ézaro (una cascada del riu d’aquest mateix nom que cau directament al mar) i el poble de Muros.
Gaire bé tota la part sud de la Costa da Morte.

I el dimarts dia 21, després d’un últim acostament a la plaça de l’Obradoiro i la Catedral, encara tenim temps per entrar a fer la visita a la tomba de l’apòstol per la Puerta del Perdón, porta que només obren els anys jacobeus com és aquest 2021.
A les onze agafem un taxi fins a l’aeroport de Santiago. Un Vueling ens porta al de Barcelona, un taxi a l’estació de Sants i un altre tren a Caldes de Malavella, on ens espera l’Albert amb el seu cotxe per acabar d’arribar a Castell d’Aro.
Cap el tard ja som a casa, en un viatge molt més ràpid i tranquil de com va ser el de l’anada a Ponferrada.

Els dubtes abans de començar, les dificultats de l’anada a Ponferrada, l’ampolla de la Susi al final de la primera jornada (desapareguda ràpidament), el dolor al meu genoll esquerra (solucionat en un dia amb Fisiocrem i un genollera de l’Ana) i algunes excessives remullades son coses ja oblidades, o al menys anècdotes en mig de moltes més satisfaccions.

Amb l’Ana hem completat un nou Camino, i la Carmen i la Susi s’han estrenat com a pelegrines. A més dels bons menús, pels camins hem menjat raïms, nous, avellanes, mores, pomes, peres, figues i castanyes. Ha estat una nova i enriquidora experiència que, ves a saber, pot ser repetirem l’any vinent per una altre ruta.
Mentrestant i si tenim salut, continuarem amb les caminades setmanals.